[:md]
Tot rasfoind printre paginile de internet, am gasit un articol care m-a influentat un pic. De fapt mi-a provocat o oarecare mila fata de cetatenii Moldovei. Acus ve-ti afla si de ce.
Textul suna in felul urmator: “|Așa arată o factură de la Union Fenosa. Primesc în fiecare lună câte una de la ei și altele de la diverși furnizori de tot-felu de comodități. Pentru decembrie 2013 nu am primit factură de la Union Fenosa.
Pe 18 ianuarie am achitat gazul şi apa. Am mai achitat la începutul lunii telefonul mobil şi internetul, toate consumate în decembrie. Două mii şi ceva de lei. Energia electrică nu am achitat-o pentru că nu am primit factura. Pe factura de gaz este aproape aceeași informație, designul e altul. Asta nu pentru că este un format optim sau logic de factură, ci pentru că le aprobă aceeași instituție – A.N.R.E. Problema cu gazul este că e un pic mai complicată procedura de deconectare, dar eu, nu știu de ce, fără amenințări și fără discuții, achit. Lunar. Am consumat – am achitat. Factura de la Fenosa nu a venit. E prima dată când mi s-a întâmplat și nu am știut cum trebuie să acționez. Probabil ar fi trebuit să mă zbat, să caut, să-i sun, să-i rog să-mi accepte banii. N-am făcut-o. Greșeala mea. Probabil. Trebuia să îmi dau seama că la ei procedura de deconectare e simplă. Pac și gata. Nu m-am gândit la asta pentru că nu m-au amenințat niciodată, pentru că eu achit regulat. Pentru că nu sunt încă dresat de ei, dar mă bazez pe logică și bun simț. Consum – plătesc.
Pe 1 februarie am primit factura pentu ianuarie (în imagine!), cu datoria din decembrie inclusă.
Termen de achitare: 10 februarie 2014.
TOTAL SPRE PLATĂ (evidențiat cu galben): 744,18 lei (cu datoria inclusă)
Eu am mai văzut facturi, ele conțin informații despre furnizor, consumator, descrierea serviciilor, suma spre plată și data limită.
Aceste informații și cifra indicată sunt componente inseparabile ale aceleiași facturi.
10 februarie – 744,18 lei.
”Dacă nu achitați în 10 zile de la data limită, vă deconectăm!” Mesaj clar. Mai am nouă zile. N-o să uit.
NICĂIERI NU E SPECIFICAT că termenul se referă doar la o parte din sumă și nu la TOTAL SPRE PLATĂ.
— Da, o fi, dar eu nu am primit factura pe decembrie și de obicei mă uit doar la sumă și o achit, asta este informația care mă interesează într-o factură, restul sunt doar litere, încerc eu să par băiat de treabă, responsabil, cu simțul umorului și neiritat.
Pe 5 februarie, pe la 14.20 mă sună soția cum că am fost deconectați pentru neachitare. Credeam că mai am 5 zile la dispoziție. De fapt am fost deconectați pe la 11.00, dar soția nu a stat să caute motivul, deoarece curentul dispare foarte des, apoi apare. Nimic grav. Rutină. Că doar n-o să le iei capul, nu? Suntem oameni. Se mai întâmplă. Pe la 14.10 pleca bona și a găsit Ordinul de deconectare în ușă, pe exterior. De asta m-a sunat soția abia la 14.20.
Sun la Fenosa, vorbesc cu operatorul și îmi spune că pot să achit la oficiul lor, la Victoria bank sau la Moldindcombanc (asta era la 4 minute pe jos de oficiul nostru).
Aveam de achitat 744,18 lei pentru consum și 141,65 taxa de reconetare. Am încercat să-i explic că n-am primit factura pe decembrie și că, după mine, o factură repetată, cu toate sumele incluse, o anulează pe prima. Dacă există un TOTAL SPRE PLATĂ, asta e suma facturii, nu? Vorbeam singur. Am renunțat.
Am achitat 885 lei 83 bani. Factura plus taxa de reconectare. Apropo, de unde vine suma de 141,65 lei? Ce-i asta? De ce nu 140 sau 150? Știe cineva?
De la bancă, la 14.35 sun din nou la Fenosa și vorbesc cu Carolina (care știe bine ce e scris pe facturi și toate regulamentele). O rog să îmi dea un fax unde le pot trimite dovada plății și să-mi dea un un număr de telefon al omului din Ialoveni care m-a deconectat, să-l rog să mă conecteze urgent.
Carolina îmi spune că procedura stipulează 48 de ore și nu se poate să fiu conectat mai devreme. Am acasă gemeni de două luni. Sunt -10 afară ziua și -15 noaptea, iar cazanul nu funcționează fără curent. Plus la asta, copiii mici se trezesc noaptea, trebuie hrăniți o dată la două ore, schimbat scutecul o dată la trei ore. Doi de două luni. E greu să faci asta pe întuneric. E prima dată când mi se întâmplă. Vă rog mult.
— Nu se poate, așa-i procedura, 48 de ore de la achitare! mi-o taie Carolina.
— Domnișoară, m-a indus în eroare factura, este o problemă de informație eronată. Scrie acolo că data limită e 10 februarie. Nu am făcut-o intenționat. Am achitat acum toată suma, inclusiv penalitate. Nu puteți să-mi intrați în situație? Vă rog mult.
— Nu se poate. O zi bună.
(Ne-au conectat peste 43 de ore. Pe 7 februarie, la 9.00)
Textul in intregime poate fi vazut aici.
Citind tot acest text mi-am dat seama ca RED UNION FENOSA amageste lumea cu ochii deschisi. Haideti moldoveni sa achitam daca suntem asa de bogati si traim intr-o tara democratica! Noi achitam iar statul baga in buzunar, unde este dreptatea?
Articol scris de Tatar Diana