[:md]
Administrarea defectuoasă, lipsa de interes a guvernanţilor şi investiţiile reduse în infrastructură au aruncat căile ferate moldoveneşti într-o gaură a pierderilor de 160 mil. de lei sau echivalentul a aproape 1 milion de dolari SUA. Semne de ieşire din acest dezastru nu au apărut până acum, notează Actualități.md.
„Potrivit datelor preliminare, anul trecut, pierderile întreprinderii la transportul de pasageri au constituit peste 160 de milioane de lei. Totodată, în 2014, pentru prima dată, au generat pierderi și rutele directe (internaționale), în urma reducerii fluxului de pasageri. Gradul de ocupare a trenurilor care circulă în Rusia constituie puțin peste 50%. Iar acest tip de transport poate fi rentabil la un indicator de 80-85%”, a declarat Serghie Tomşa, directorul interimar al CFM, într-un interviu pentru noi.md.
Tomşa a spus că situaţia la întreprindere este grea, dar stabilă. „În 2114, CFMa transportat peste 5 milioane de încărcături și 3838 de mii de pasageri. Față de anul 2013, fluxul de pasageri a scăzut cu 6%, iar cel de mărfuri – cu 8%.
Materialul rulant al CFM este într-o stare deplorabilă. Conform unor statistici, din anul 1984 CFM n-a mai reuşit să cumpere nici
Dintre cele 359 de vagoane de pasageri, în circulaţie se mai află doar 260, deoarece, potrivit normelor internaţionale, termenul de exploatare al unei garnituri este de 28 de ani. Din cauza faptului că un vagon costă în prezent aproximativ un milion de dolari, posibilităţile companiei moldoveneşti de transport feroviar de a achiziţiona material rulant nou sunt ca şi inexistente.
Starea infrastructurii feroviare nesatisfăcătoare, care duce la reducerea vitezelor de operare. Viteza medie tehnică este de 34,5 km/h. Pe unele sectoare vitezele sunt limitate din cauza curbelor cu raze mici, pînă la 150 m. Conform ultimelor date aproximativ 23% din rețea sau peste 200 km de linii necesită reparații urgente. Unul din motivele principale este starea traverselor de lemn, dintre care aproximativ 460.000 de bucăți trebuie înlocuiți. Costul estimativ este de 324 milioane MDL (27 milioane USD), transmite moldova24.