[:md]
Republica Moldova nu poate miza pe un nou program de finanţare din partea FMI. Misiunii FMI care se află la Chişinău i-au fost retrase împuternicirile pentru astfel de negocieri cu autorităţile moldovene.
Prim-ministrul Valeriu Streleţ l-a acuzat pe guvernatorul Băncii Naţionale a Moldovei, Dorin Drăguţanu, că, prin anunţarea demisiei sale, în timp ce misiunea FMI se afla deja în zbor spre Chişinău, a zădărnicit semnarea unui nou memorandum de împrumut cu FMI. La rândul său, preşedintele Parlamentului, Andrian Candu (exponent PDM), a sărit în apărarea lui Drăguţanu, acuzându-l pe premierul Streleţ că prea a insistat cu demisiile şi, din această cauză, negocierile cu FMI au eşuat. „Dacă prim-ministrul Streleţ nu ar fi insistat atât de mult cu demisiile şi confruntarea directă cu Banca Naţională, noi la începutul lunii octombrie puteam avea acordul cu FMI. Acum însă, cu regret, toţi trebuie să ne asumăm responsabilitatea”, a declarat Candu.
O investigaţie jurnalistică realizată de „Ziarul de Gardă” demonstrează că, în noaptea din ajunul demisiei, Dorin Drăguţanu şi Andrian Candu au avut o întâlnire de şapte ore la hotelul „Nobil” (care aparţine controversatului om de afaceri Vlad Plahotniuc, finanţator al PDM şi naşul lui Andrian Candu). A doua zi, guvernatorul şi-a anunţat demisia – gest pe care experţii economici l-au catalogat ca fiind „surprinzător şi ciudat”, având în vedere că reprezentanţii FMI (care urmau să negocieze anume cu guvernatorul BNM un nou împrumut pentru Moldova) se aflau deja în zbor spre Chişinău.
Ipoteză: Drăguţan a demisionat ca să blocheze negocierile cu FMI
În opinia ex-ministrului Finanţelor, Veaceslav Negruţa, „scopul real al declaraţiei lui Drăguţanu despre demisie este blocarea negocierilor cu FMI”. Această întâmplare demonstrează că la Chişinău există anumite „centre de putere” interesate în torpilarea recuperării miliardului de dolari furat, la sfârşitul anului 2014, din trei bănci moldoveneşti. El a explicat că, dacă negocierile nu ar fi fost blocate prin demisia lui Dorin Drăguţanu, FMI ar fi condiţionat semnarea unui nou acord de împrumut prin demararea etapei a doua a investigaţiei internaţionale (realizată de compania „Kroll”), care constă în recuperarea miliardului de dolari furat din sistemul bancar, iar în acest caz cei implicaţi în „jaful secolului” s-ar fi deconspirat prin respingerea făţişă a condiţiei înaintate de FMI şi, implicit, prin torpilarea semnării unui nou acord cu Fondul.
Voronin reanimat! De cine şi de ce?
În ultimele zile au apărut semnale care demonstrează o posibilă reformatare a spiralei puterii în Republica Moldova. Partidul Democrat (care face parte din actuala coaliţie pro-europeană de guvernare) şi Partidul Comuniştilor (aflat în opoziţie parlamentară) îşi trimit reciproc, prin mass-media, semnale cu privire la disponibilitatea de a intra într-o combinaţie politică. Culmea, liderul PCRM Vladimir Voronin nu exclude chiar o posibilă fuziune a celor două partide. Nici PDM nu exclude această posibilitate. Voronin a spus că „pentru a da jos actuala guvernare” ar putea vota şi cu socialiştii (cei mai numeroşi în Parlament şi care şi-au instalat corturile la protestul din faţa Parlamentului). El a adăugat că susţine ideea organizării alegerilor parlamentare anticipate, ar vota pentru demisia actualului guvern şi pentru un nou preşedinte. „Vom fi nevoiţi să votăm demisii în lanţ pentru a scăpa ţara de alianţă!”, a menţionat liderul comunist. Mai mult, el a spus că ar accepta funcţia de preşedinte al ţării în anumite condiţii şi că este gata să facă alianţă în parlament cu partidele de centru-stânga.
Dumitru Diacov joacă la două capete
Preşedintele de onoare al PDM, Dumitru Diacov, a reacţionat: „Eu demult am spus că Moldova are nevoie de o coagulare a forţelor politice. Am vorbit deja de mulţi ani că este nevoie de o stângă unită — şi nu doar Partidul Democrat şi Partidul Comuniştilor. Sunt şi alte formaţiuni care promovează stânga europeană. Procesul de fuzionare este foarte anevoios, destul de complicat, de aceea, teoretic, noi privim pozitiv unificarea forţelor politice şi crearea unui grup sănătos. Am înţeles că domnul Voronin a vorbit în lumina unor posibile alegeri anticipate. Deci în cazul unor posibile alegeri anticipate nu este posibil de realizat o fuziune, de aceea trebuie să vorbim despre coagularea forţelor politice – să avem o stângă unită într-un bloc, o stângă sănătoasă, bazată pe nişte principii europene clare”, a menţionat Diacov.
În opinia unor analişti politici de la Chişinău, PDM va face tot posibilul pentru a se menţine la guvernare cât mai mult timp, indiferent de culoarea coaliţiei de guvernare – prezenţa la guvernare însemnând pentru fruntaşii acestei formaţiuni garanţia că nu vor ajunge la închisoare şi că nimeni nu va atenta la fluxurile financiare pe care le gestionează în prezent.
Experţii fac ţăndări „Planul anti-criză” al Guvernului
În lipsa unui acord de împrumut cu FMI (şi cu relaţiile financiare îngheţate cu Banca Mondială şi UE) şi cu centrul capitalei blocat de manifestanţi care cer non-stop demisia guvernării, Moldova intră în colaps. Premierul Valeriu Streleţ a menţionat la întâlnirea cu reprezentanţii FMI că „Guvernul este determinat să acţioneze eficient în vederea stabilizării situaţiei macro-financiare şi economice”. Recent, Executivul a anunţat despre elaborarea unui „Plan anti-criză 2015-2017”, care se bazează pe privatizări masive şi programe de austeritate. Agenţia Naţională de Business (ANB) a expertizat documentul şi a ajuns la concluzia că acesta este unul mai mult declarativ, multe dintre propunerile incluse regăsindu-se în alte documente ignorate până acum: „ANB pledează pentru o abordare mai complexă, pragmatică şi radicală a măsurilor de atenuare a efectelor crizei economice, inclusiv printr-un dialog deschis şi constructiv cu reprezentanţii mediului de afaceri şi cu investitorii. În condiţiile de criză spre care se îndreaptă economia naţională, este nevoie de măsuri sectoriale, care să susţină producătorii şi de anularea mai multor restricţii care limitează dezvoltarea sectoarelor productive şi creşterea capacităţii lor de producere”, susţin experţii.
Reacţii Internaţionale
Ambasadorul SUA în Republica Moldova, James D. Pettit, a menţionat într-un interviu acordat „Ziarului Naţional” că „ţările care se angajează într-un program cu FMI, când au probleme economice, beneficiază de un ajutor substanţial şi de fluxul investiţiilor străine pe care astfel de programe, de obicei, le deblochează, iar angajarea într-un program cu FMI este adesea văzută ca un angajament ferm al guvernului de punere în aplicare a măsurilor economice adecvate”. Ambasadorul american a precizat că Moldova nu face faţă anumitor indicatori, unul dintre cei mai importanţi fiind controlul corupţiei. „Acesta este un obstacol semnificativ pentru a obţine un al doilea Program „Compact” (program susţinut de SUA – n.n.) de dezvoltare a Republicii Moldova”. În cadrul primului program, SUA au investit în Republica Moldova 260 de milioane de dolari, pentru construcţia drumurilor şi a sistemelor de irigare.
În cadrul Forumului Societăţii Civile, care se desfăşoară la Tbilisi, Luc Pierre Devigne, negociatorul principal al UE pentru Acordul de Liber Schimb cu Moldova, s-a arătat revoltat că „în Republica Moldova se fură 15% din PIB (aproximativ 16 miliarde de lei moldoveneşti) şi nimeni nu este tras la răspundere”.
Inexplicabil!
Până acum, ex-ministrul Educaţiei Maia Sandu, ex-ministrul Finanţelor Veaceslav Negruţa şi preşedintele Curţii Constituţionale Alexandru Tănase au recunoscut că Moldova este „un stat captiv”. Culmea, joi, în cadrul unei emisiuni televizate, şi preşedintele de onoare al PDM, Dumitru Diacov, a declarat că „Moldova este un stat capturat” şi a spus că dacă ar fi cetăţean de rând, ar ieşi la proteste. Iar fratele său, procurorul municipal Ion Diacov, l-a acuzat pe procurorul general Corneliu Gurin de faptul că ar fi „uzurpat instituţia Procuraturii” – Gurin fiind criticat de presă că ar fi „una din uneltele” prin intermediul cărora finanţatorul PDM Vlad Plahotniuc controlează justiţia, îşi subordonează oponenţii politici şi controlează mediul de afaceri.