gyyu.jpg

[:md]

Deputatul Partidului Socialiștilor în Parlamentul RM Oleg Lipschi, consideră că autoritățile din Moldova blochează în mod intenționat sau sunt incompetente întrucît nu creează condițiile necesare pentru transportatorii care exportă producția autohtonă din RM către țările CSI. Astfel, deputatul a adresat o interpelare către Guvernul RM în care cere mai multe răspunsuri în acest sens, relatează Actualități.md.

Deputatul precizează faptul că, conform înțelegerilor stabilite pentru anul 2016 partea ucraineană a alocat pentru transportatorii noștri 45700 de autorizații, dintre care 5000 de autorizații bilaterale/tranzit cu plata taxelor rutiere pentru categoria de autovehicule EURO-0, 17000 — bilaterale/tranzit fără plata taxelor rutiere pentru categoria EURO-0, 10000 — bilaterale/tranzit cu plata taxelor rutiere pentru categoria EURO-2, 8000 — bilaterale/tranzit fără plata taxelor rutiere pentru categoria EURO-2, 3000 — pentru transportarea mărfurilor ușor alterabile fără plata taxelor rutiere și 2700 de autorizații de categoria EURO-2 pentru țară terță.

Potrivit lui Lipschi, din toate autorizațiile eliberate de partea ucraineană, la moment (9 septembrie 2016) în stoc la Agenția ANTA, au rămas 1613 autorizații țară terță. Alte categorii de autorizații ucrainene în stoc la Agenția ANTA nu mai sunt iar astfel,  această situație a dus la blocarea transportului rutier autohton în toiul exporturilor produselor agricole spre țările CSI.

Situația dată putea fi prognozată de conducerea Ministerului și Agenției ANTA din timp, dar nu s-au luat măsuri cuvenite pentru suplinirea stocului  autorizațiilor pentru camioanele destinate. Stoparea camioanelor cu produse agricole dar și cu alte mărfuri poate fi apreciată ca o diversiune economică pentru a împiedica exportul din țară. Dar dacă nu este o rău-facere, atunci consider că este vorba de o incompetența totală a conducătorilor de la Agenția ANTA și de la Ministerului Transporturi si Infrastructurii Drumurilor”, scrie deputatul PSRM.

Oleg Lipschi atrage atenția asupra faptului că concomitent nu este clară situația cînd din cele 43000 de autorizații unitare Ucraina au fost utilizate circa 33000,  ceea ce denotă faptul că operatorii de transport dețin la ei aproximativ 10000 de autorizații neutilizate.

În situația cînd în baza de date a Agenției ANTA sunt înregistrate cca 5000 de vehicule, atunci autorizațiile neutilizate revin în medie cîte două per vehicul. În situația dată, de ce unii operatorii de transport au primit mai multe autorizații per vehicul contrar cerințelor Ordinului Agenției ANTA nr.7 din 21.01.2016 privind procedura de eliberare a unor tipuri de autorizații valabile pentru anul 2016, care prevede că „…autorizații unitare Ucraina vor fi eliberate cîte 1 (una) pentru fiecare unitate de transport”? Aceasta situație poate avea loc din motivul lipsei transparenței la Agenția ANTA privind repartizarea autorizațiilor,cea ce la rîndul sau duce la corupție. Nu este exlus nici faptul că autorizațiile rămîn la ANTA dar nu se repartizează”, mai menționează alesul poporului.

Lipschi precizează că transportul rutier nu necesită bani din buget, doar o administrare corectă a autorizațiilor, însă potrivit lui, nici asta statul nu poate să-i asigure.

Pînă la finele anului curent, sunt mai mult de trei luni. Este o mare întrebare  cum va activa transportul rutier autohton de mărfuri în aseastă perioadă avînd incertitudine în obținerea autorizațiilor?”, se întreabă deputatul.

Socialistul mai adaugă că se știe deja că produsele autohtone sunt transportate de transportatori străini. Potrivit lui, această informație poate fi ușor verificată din datele Serviciului Vamal privind vehicule străine care transportă  din Moldova produsele noastre.

Aici mai apare întrebarea despre respectarea prevederilor expuse în Art.46 (6) din Codul Transporturilor Rutiere cea ce ține de verificarea de către Serviciul Vamal a autorizațiilor moldovenești la camioanele străine”, punctează deputatul.  

Astfel, reieșind din situația dată, Oleg Lipschi solicită următoarele lucruri:

a. “examinarea situației inadmisibile create și luarea  măsurilor față de cei care se fac vinovați de lipsa autorizaților;

b.  prezentarea  a unui raport de către dl Iurie CHIRINCIUC, Ministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, privind situația cu aprovizionarea operatorilor de transport autohtoni cu autorizațiile necesare exportului de mărfuri din Republica Moldova;

c. efectuarea de către CNA a unui control tematic privind corectitudinea și modalitatea de repartizare a autorizațiilor unitare Ucraina, iar în cazul depistării autorizațiilor ucrainene  pe piața „neagră” acești “vînzători” să fie aspru pedepsiți.

d. prezentarea în scris de către Serviciul Vamal a unei informații detaliate privind executarea prevederilor Art.46 aliniatul (6) din Codul Transporturilor Rutiere nr.150 din 17.07.2014;”, conchide deputatul PSRM în interpelarea sa către Guvernul RM.

 

 

ПОДЕЛИТЬСЯ