[:md]
Drumuri cu probleme: achiziții netransparente și abateri procedurale la lucrările de reparație capitală a drumurilor din mun. Chișinău. Monitorizarea achizițiilor publice a 7 proiecte de infrastructură rutieră din mun. Chișinău efectuată de Expert-Grup, a scos în evidență un set de probleme privind efectuarea achizițiilor și lacune ce țin de organizarea achizițiilor și executarea lucrărilor.
Au fost monitorizate achizițiile publice pentru lucrările de reabilitare a străzilor A. Russo, Prigoreni, bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, Ion Dumeniuc, Humulești, V. Alecsandri și Negruzzi efectuate în perioada 2012 — 2016. Bugetul total al lucrărilor respective la momentul actual este de 437,2 mil. lei acoperite din surse proprii precum și din contracte de împrumut cu BERD, BEI și Corporația Financiară Internațională (IFC). Totodată, anual mun. Chișinău alocă circa 3% din buget pentru reparații capitale și circa 9% pentru reparații curente.
Carenţe de la identificarea priorităților pînă la recepționarea lucrărilor
Pe lângă constrângerile de buget, construcția și întreținerea infrastructurii rutiere depinde în mare măsură și de acțiunile întreprinse de autoritățile publice la toate etapele de achiziție, începând cu identificarea priorităților și terminând cu recepționarea lucrărilor. În acest, sens experții, au conchis că, în mun. Chișinău nu se poate vorbi despre existența unui proces bine articulat de identificare a proiectelor prioritare și de alocare a resurselor pentru acestea. Acest lucru lasă mult spațiu pentru includerea în buget a proiectelor pe „baza voinței politice”, cu riscul de a utiliza banii publici pe proiecte mai puțin importante. De asemenea, proiectele implementate nu țin cont pe deplin de necesitățile speciale pentru deplasarea persoanelor cu dezabilități.
Risc de corupţie în atribuirea contractelor
De asemenea, au fost identificate și un set de abateri procedurale în procesul de achiziție a lucrărilor, precum și riscuri de corupție în atribuirea contractelor. S-a identificat că în unele cazuri documentația de tender a fost întocmită cu încălcarea cadrului legal existent, iar câteva companii participante la achiziții au fost favorizate în câștigarea contractului. În același timp, s-au identificat cazuri când companii înrudite au participat la licitații și au câștigat contractul final.
Anterior presa a scris că reabilitarea bulevardului Ştefan cel Mare şi Sfânt și a străzilor Negruzzi şi Alecsandri din Capitală costă sume astronomice, iar firma care efectuează lucrările ar avea tangențe cu primarul Dorin Chirtoacă. Proiectul, care presupune reparația a circa şapte kilometri de drum, valorează 11,5 milioane de euro, bani împrumutați. Municipalitatea ar fi plătit cu un milion şi jumătate de euro mai puţin dacă licitaţia s-ar fi desfăşurat fără încălcări, fapt confirmat atât de Comisia Națională de Integritate, cât și de o comisie specială de anchetă din cadrul Consiliului Municipal Chişinău.
Cine este cel mai mare beneficiar al lucrărilor de reparaţie adrumurilor din capitală
Lucrările sunt efectuate de compania SC Delta ACM — 93 din România, selectată în urma unei licitaţii internaţionale, desfăşurată în anul 2014. Compania s-a obligat să execute lucrările în termen de 12 luni din momentul începerii lucrărilor, în 2015 însă acestea nu sunt nici până în prezent, la finele lui 2016 finalizate. Delta ACM — 93 este o companie de construcţii din România înfiinţată în 1993 de către omul de afaceri Florea Diaconu. Presa a scris în repetate rânduri că firma ar fi apropiată fostului Partid Democrat Liberal (PDL) din România, din care a făcut parte şi fostul preşedinte român, Traian Băsescu. Printre directorii companiei se numără şi Ionel Pirpiliu, fratele lui Ştefan Pirpiliu, până în anul 2012 deputat PDL, iar în prezent secretar general al Partidului Forţa Civică.
Delta ACM — 93 SRL a reparat în anii precedenți şi strada Alecu Russo din Chişinău, proiectul fiind finanțat de municipalitate cu peste 80 de milioane de lei. Lucrările au început în septembrie 2012 şi urmau să fie finalizate în toamna 2013, dar acest lucru s-a întâmplat cu un an întârziere.
Calitatea, sub semnul întrebării
Calitatea lucrărilor de pe strada Alecu Russo a constituit subiectul unor sesizări adresate Primăriei de către Inspecţia de Stat în Construcţii. Potrivit unui raport al ISC cu privire la calitatea lucrărilor efectuate pe Alecu Russo, "grosimea stratului de egalizare aplicat nu corespunde cerinţelor documentaţiei de proiect, amestecul de minerale din componenţa betonului asfaltic prelevat nu corespunde limitelor admisibile de compoziţie granulometrică, persistă adeziune insuficientă a bitumului la suprafaţa părţilor minerale din beton asfaltic, amestecul de beton asfaltic este pregătit pe bază de prundiş de diferite tipuri cu depăşirea procentului admisibil neconcasat".
Ce recomandă experţii
Pentru ameliorarea situației în domeniul respectiv, Expert-Grup recomandă o serie de măsuri în plan instituțional, pe care ar trebuie să le întreprindă principalii actori implicați în procesul achizițiilor publice a lucrărilor de infrastructură rutieră. Primăria mun. Chișinău și Consiliul Municipal trebuie să asigure transparența bugetară și decizională prin publicarea deciziilor CMC și a rapoartelor de execuție a bugetului municipal, a rapoartelor de activitate, dar și revizuirea programului edilitar de reparație a străzilor, prin includerea unor informații adiționale, cum ar fi: gradul de uzură, intensitatea traficului, care va spori argumentarea deciziei de a face prioritare anumite străzi.
De asemenea experții atenționează asupra gradului redus de competiție în cadrul achizițiilor publice și lipsa unor campanii de informare publică privind achizițiile planificate, care ar permite unui număr mai mare de furnizori să își prezinte oferta de servicii, și ca urmare ar reduce eventualele riscuri de coluziune.
sursa: eco.md