[:md]
Republica Moldova ar putea fi suspendată din sistemul Carte Verde începând cu 1 octombrie, această decizie fiind „rezultatul neîndeplinirii principiilor de bază pe care este axată activitatea sistemului”, spune preşedintele Consiliului Birourilor Carte Verde Jean Zenners, notează Actualități.md.
Potrivit lui, ţara noastră ar fi încălcat „principiile de bază pe care este axată activitatea sistemului: protecţie, încredere, stabilitate financiară, gestionarea fraudelor şi a vehiculelor asigurate”.
Preşedintele Comitetului de Monitorizare din cadrul Consiliului Birourilor, Frits Blees, spune că este important ca problema să fie soluţionată cât mai rapid. Astfel, nesoluţionarea rapidă a problemei sau neplata în termenul prevăzut de statut (două luni) duce la înregistrarea plângerii la Consiliul Birourilor pentru deschiderea „Guarantee Call” (se aplică biroului naţional sau companiei care a emis poliţa pentru întârzieri în rambursarea datoriei sau neîndeplinirea obligaţiei de plată).
„În primele 6 luni ale acestui an, au fost deschise circa 14 guarantee call-uri pentru Moldova, faţă de 12 în tot anul precedent”, spune Blees.
„În acelaşi timp, circa 75% din cele 14 guarantee call-uri sunt despre 2 companii din Moldova şi doar 50% din ele au fost soluţionate în termenul stabilit de statut”, a adăugat acesta. De asemenea, potrivit oficialilor, circa 4% din autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova produc accidente în străinătate, iar anual se descoperă circa 360 de poliţe Carte Verde false aparţinând şoferilor moldoveni care circulă în străinătate.
Dacă Republica Moldova va fi suspendată de la sistem, şoferii vor trebui să cumpere o asigurare de frontieră la intrarea în alte ţări, care atât în România, cât şi în Ucraina este de 2-3 ori mai scumpă decât poliţa Carte Verde.
De asemenea, din momentul suspendării vor fi reziliate toate poliţele active, nu vor mai fi valabile nici cele încheiate anterior. Astfel, cei aflaţi în afara ţării se pot regăsi în situaţia anulării poliţei lor Carte Verde începând cu 1 octombrie.
Totodată, va fi afectată şi industria transporturilor. Ponderea segmentului Carte Verde este de circa 25% pe piaţa locală de asigurări şi în momentul în care companiile de asigurare nu vor avea încasări din subscrierea primelor pe Carte Verde, dar vor plăti despăgubiri pentru daune care au fost produse înaintea suspendării Moldovei, acest lucru va afecta stabilitatea lor financiară, informează Independent.