[:md]
Micii transportatori din Republica Moldova susțin că sunt în continuare persecutați de către angajații Agenției naționale transport auto și ai Serviciului vamal, prin amenzile care li se aplică, chiar dacă în urmă cu circa două săptămîni, cînd au ieșit la protest și au înaintat Ministerului Transporturilor o petiție, li s-a promis că nu vor fi supuși controalelor, pînă nu se va găsi o soluție în privința activității lor, scrie Realitatea citat de Actualități.md.
„La Ministerul Transportului ni s-a promis că va fi creat un grup de lucru care să se ocupe de problema noastră. Trebuia să fim invitați și noi să ne implicăm, pentru ca totul să fie transparent, iar pe parcus, trebuiau sa fie sistate controalele cu aplicarea amenzilor și ridicarea plăcuțelor de înmatriculare. Nimic nu s-a respectat. Nu am fost invitați la ședința de lucru, nu știm la ce etapă se află examinarea petiției noastre și cine se ocupă de asta”, a declarat Iurie Tesa, reprezentant al micilor transportatori, în cadrul unei conferințe de presă.
„Noi suntem persoane fizice, care transportă pasageri cu autoturismele personale, care au până la 9 locuri. Automobilele au trecut revizia tehnică și pasagerii sunt în siguranță. Cadrul legal care reglementează activitatea transportatorilor prevede doar vehiculele cu mai mult de 9 locuri, iar noi am rămas în afara legii”, susține Iurie Tesa.
Conducătorii auto suțin că vameșii dau buzna în autoturismele personale și întreabă pasagerii de unde au urcat și cât au achitat: „Suntem ținuți în vamă ore întregi fără niciun motiv”, spun șoferii.
„Chiar ieri seara, în decurs de doar o oră, la doar un singur post de trecere au fost aplicate amenzi la opt transportatori. Au achitat câte 2000 de lei și li s-au ridicat plăcuțele de înmatriculare. Cazul a avut loc la vama Leușeni. În mare parte, microbuzele se îndreptau spre Iași și București”, a declarat Iurie Tesa.
Acesta susține că transportatorii vor să activeze legal și să achite taxe în buget: „Ni se aduc acuzații că ne eschivăm de la plăți, că nu aducem bani în bugetul statutului, dar noi vrem să activăm legal, sperăm și noi că o să ajungem să primim o pensie și să avem un trai decent. N-au decât să ajusteze cadrul legal la activitatea noastră. Legislația actuală a fost pusă în aplicare fără a se ține cont de situația reală. Suntem implicate peste 2000 de persoane în această activitate: șoferi, operatori, persoane care se ocupă de recepția coletelor. Dacă activitatea noastră s-ar legaliza, în stat s-ar micșora procentul șomajului. Am avea locuri de muncă legale și am activa în siguranță, fără a avea frica de faptul că mâine am putea fi stopați și întorși din drum”, a declarat reprezentantul micilor transportatori, precizând că șoferii de pe rutele internaționale ar fi de acord să achite o taxă legală lunară sau trimestrială, doar pentru a putea activa.
Totodată, alți conducători auto, prezenți la conferință, au spus că ei și acum achită taxe la vamă, doar că acestea se duc în buzunarele vameșilor: „Prețurile sunt diferite. Depinde de vameș și cît de mare îi este familia”, a declarat un șofer.
Un alt conducător auto este de părere că autoritățile nu fac eforturi pentru a le rezolva problema, fiindcă ar avea interesele lor. În opinia lui, persoane cu funcții înalte ar avea afaceri în domeniu și de aceea nu ar fi interesate ca activitatea micilor transportatori să fie legalizată pentru a nu face concurență.
În cadrul conferinței de presă de azi, conducătorii auto au anunțat, de asemenea, că la data de 25 octombrie vor organiza un nou protest, sub podul de la Telecentru, pentru a cere ca autoritățile să găsească soluții privind legalizarea activității lor.