[:md]

 

Ieri, în cadrul ședinței Consiliului Municipal Chișinău, consilieri din alianța pro-europeană alături de cei din fracțiunea Partidului Comuniștilor au votat pentru abrobarea în primă lectură a bugetului muncipal pentru anul 2016 prezentat spre examinare de către șefa Direcției Finanțe din primărie Veronica Herța, relatează Actualități.md.
 
Potrivit, fracțiunii Partidului Socialiștilor scandalosul buget este unul antisocial deoarece este îndreptat împotriva calității vieții chișinăienilor, acesta presupune mai multe reduceri de cheltuieli în cele mai serioase domenii cum ar fi sănătate, învățămînt și altele și de aceea socialiștii au votat împotriva acestui proiect de buget.
 
Consilierul municipal din partea PSRM Tatiana Cunețchi a prezentat o analiză amplă referitor la proiectul de buget propus spre examinare: 
 
Autoritatea executivă respectivă, instituțiile de resort din cadrul primăriei, dar mai cu seamă cele din subordinea Consiliului Municipal Chișinău, au împachetat și ne propun un buget.
Indicatorii căruia la prima vedere trezesc nu numai întrebări, dar și o doză de scepticism. Dar să le luăm pe rînd:
 
1 — Veniturile. Per total se propun a fi majorate cu 3,5 % sau cu 100,4 milioane lei, comparativ cu indicatorul respectiv aporobat în anul 2015. Semnificativ este faptul că această creștere în principal se bazează pe veniturile generale de stat preconizate cu un spor de 9 la sută față de anul curent. În același timp proiecțiile bugetar-fiscale la capitolul venituri proprii încasarea integral a cărorora se efectuează nemijlocit în bugetul municipal sunt diminuate cu 4,9% în raport cu cifra aprobată în 2015. Inclusiv impozitul pe proprietate 5,5% ceea ce se echivalează la 6,2 milioane lei. De exemplu impozitul pe terenurile cu altă destinație decît cea agricolă se reduce cu 20% sau mai mult de jumătate de milion de lei. Impozitul pe bunurile imobiliare scade cu  5,6 milioane lei sau cu 8%. Taxele locale de asemenea sunt diminuate cu 7,7 milioane lei sau cu 3,7%. Exemplu: taxa de piață 5,6 milioane lei adică cu 30% mai puțin față de cea aprobată în 2015. Taxa pentru amenajarea teritoriului este micșorată cu aproape un milion de lei sau cu 4%, taxa pentru prestarea serviciilor de transport auto călători, aceeași situație – se reduce cu 1,3 milioane lei sau 6,5%.
 
2 – Cheltuielile. Per ansamblu, înregistrează de asemenea o reducere, 40 de milioane de lei sau 1,3 %. Astfel sunt tăiate alocații pentru cheltuielile prevăzute în ocrotirea sănătății, cu 30% față de cele prevăzute în 2015. Aceasta nu este o cifră atît de mică 27,7 milioane lei. Gospodăria comunală transport și drumuri – 41, 6 milioane lei. Cultură, sport, tineret și acțiuni pentru tineret – 4 milioane lei sau diminuare cu 3%.
 
3 – Deficitul bugetar. Este unul tehnic desenat, constituie 3,4 la sută sau 103,6 milioane lei. Finanțarea căruia se propune a fi acceptată din surse provenite din vînzări de active și alte bunuri lista cărora nu este predefinită și nici nu este aprobată de CMC. Ceea ce este din start o încălcare și o abordare incorectă.
 
În concluzie: Proiectul bugetului propus nu este susținut de calcule analitic fundamentate prin urmare nu este credibil.
Ce se întîmplă la venituri? Sau, cifrele aprobate pentru anul 2015 au fost umflate pentru ciclul electoral sau cum să înțelegem? Sau în procesul exercițiului bugetar nu s-au depus eforturi suficiente pentru realizarea efectiv scontată? Sau autoritățile de profil își asigură rezerve pentru eventuale acțiuni impredictibile?
Atenție, o indexare tehnică elimentară la indicii macroeconomici de prognoză a inflației – 11%, este luat de pe site-ul Ministerului Economiei coordonat cu FMI, ne oferă o creștere cu certitudine de circa 350 milioane lei a volumului bugetului.
 
Propunem ca autorii proiectului să prezinte calcule detaliate și expuneri de motive pe fiecare poziție, atît la venituri, cît și la cheltuieli. Calculele de rigoare privind veniturile să fie  bazate pe tot ce înseamnă materie impozabilă în indici fizici și valori respectiv bază de impozitare. Așa numita prognoză bazată pe execuție bugetară și evoluție a perioadelor precedente nu este suficient relevantă. 
În acest sens solicităm a ne documenta cu acțiunile practice privind implementarea recomandărilor Curții de Conturi în ultimii ani, în materie de extindere a bazei de venituri fiscale și nefiscale, inclusiv cele provenite din surse nefiscale – arenda spațiilor, comercializarea bunurilor imobiliare, taxa de piață etc.
 
Veniturile care nu se i-au în calcul la stabilirea relațiilor interbugetare cu bugetul de stat, și care sunt lăsate în calitate de stimulent la dispozișia autorităților publice locale pentru rezolvarea problemelor comunității. 
Calcule minuțioase, cer în special la următoarele capitole de cheltuieli: ocrotirea sănătății, învățămînt, la alimentație copiilor este prevăzută o sumă foarte mică pentru anul viitor. 7, lei față de 10 care se finanțează actualmente, gospodăria comunală și gospodăria serviciilor comunale protecție socială și altele.
 
Nu sunt prevăzute mijloace pentru achitarea împrumuturilor curente care sunt astăzi contractate pentru achitarea salariilor în învîțămînt. Da, se așteptau transferuri de la bugetul de stat dar suntem la finele anului deja și nu cred că veți mai primi aceste transferuri de la bugetul de stat.
 
Și în final. Dorim deschidere și conlucrare efectivă pentru a asigura deabateri profesionale și responsabile într-un exercițiu complex precum este aprobarea bugetară anuală. A venit timpul să renunțăm la amatorism, diletantism, și improvizare. Astfel, vom demostra atitudine asumată și perseverentă în folosul publicului dar nu în interesul clientelei (n.red funcționarilor corupți din primărie).
 
Astfel, fracțiunea Partidului Socialiștilor din CMC nu poate și nu va susține  acest proect de buget care este îndreptat spre înrăutățirea calității vieții chișinăuienilor”, a concluzionat consilierul PSRM Tatiana Cunețchi.
 
 
ПОДЕЛИТЬСЯ