[:md]
Grabiti fiind in fiecare zi la serviciu, scoala sau cumparaturi luam un maxi-taxi pentru ca este mai ieftin decit un alt transport auto. Doar ca de cele mai multe ori raminem ingroziti atunci cind vedem cum conduce soferul. S-ar parea ca ei au patru perechi de miini si nu una. Mereu m-am intrebat cum reusesc sa vorbeasca la telefon, sa schimbe muzica si sa transmita rest calatorilor. Ca sa trecem peste acest mit, mi-am propus sa iau un interviu chiar de la un asemenea sofer, unul mai tinerel poate e mai descurcaret si mai rapid. Domnul Ion este sofer la ruta “110” din Chisinau.
— De cit timp lucrati ca sofer pe maxi-taxi?
De aproape doi ani de zile.
— De ce va doriti atit de mult sa fie majorat pretul la calatorie?
Atunci cand se ridica un pret, indiferent la ce, cetatenii au o reactie imediata si incearca, pentru inceput, sa evite produsul respectiv. Prima reactie, fireste, e de revolta. Tot aşa e şi cu pretul calatoriei cu microbuzul. Sa zicem, 5 sau 10 procente din pasageri vor renunta la microbuz din cauza pretului de 5 lei, oricum, in decurs de o saptamina-doua, ei vor reveni la deprinderea de a circula cu microbuzul.
Coruptia in transportul public
— Care este problema principala a tuturor microbuzelor dupa parerea ta?
La noi in tara, dar mai ales in capitala ii foarte mare coruptia in transportul cu microbuzele. Conform zvonurilor care circula, sunt duzini de rute pe care le detin comunistii, liberalii sau liberal-democratii.
Ajung sa adune 1500 de euro lunar, dar se pling ca nu-i apartin
Citi bani aduni intr-o zi?
Daca soferul este de treaba, pe parcursul unei zile se pot aduna o mie de lei, in cazul rutei 110. Daca eu adun timp de o zi 1000 de lei, mai rara se intimpla, din suma asta dau pe motorina 450-470 de lei. Din aceeasi suma, dau proprietarului de microbuz 450. In total, iese ca dau 900 de lei. Ramin fara nimic.
— Care este graficul tau de lucru?
Incepind cu ora sase pină pe la ora noua-zece seara. Sunt momente cind lucreaza stapinul in calitate de şofer, asa este mai convenabil. Asa se mai economisesc niste bani.
O licenta de microbuz ajunge pina la 20 000 euro
— Cit costa sa cumperi o licenta pentru traseul microbuzului 110?
Pentru ruta 110 pretul atinge suma de 14 mii de euro, deoarece traseul microbuzului 110 e considerat unul dintre cele mai profitabile, in plus, masinile de pe aceasta ruta bat cite 10-12 drumuri pe zi. Mai stiu ca ruta 155 se ridica la suma de 20 000 euro.
— Care sunt dificultatile acestei meserii?
Pentru soferi, cele mai complicate momente le prezintă nerespectarea de catre aceiasi colegi-şoferi a graficului de circulatie. Daca ar fi stationarile numai în locurile permise, ar fi foarte bine, insa asa e mai dificil. Al doilea lucru complicat e fluxul intens de transport, in special în orele de virf. Microbuzul e plin si fiecare iti spune: opreşte aici, opreşte dincolo. Daca nu vrei să te opresti, se apuca de injurat sau chiar sar la bătaie.
Bataia este pe primul loc
— Apropo de bataie, ai fost intr-o asemenea situatie?
La noi pe ruta deja la doi soferi le-au dezbatut dintii şi asta pentru ca nu au oprit unde au vrut ei. Eu cred ca aproape fiecare sofer este nervos si impulsiv, cu asa serviciu devii nebun la cap.
— Va amintiti un caz sa-i zicem iesit din comun?
Dupa amiaza multi calatori urca in microbus in stare avansata de ebrietate. Am vazut foarte multe batai. Am avut un caz in care tot salonul masinii mi l-au umplut de singe. Toata lumea incepuse sa iasa afara. Mi-au rupt si husele de la scaune, şi perdelele, iar sticlele erau numai singe.
Hotia la putere. Politia este implicata
— Stim cu totii ca in fiecare microbuz exista hotie, ii cunosti pe cei care fura?
In cazul transportului de microbus hoţia are mare succes. Avem vreo doua persoane care lucrează anume pe traseul nostru. Dupa cum era si de asteptat, politia a fost implicata in toata povestea asta. De obicei, hotii de meserie sunt tineri bine imbracati, care, in anumite momente, au avertizat soferii.
Multumim pentru interviu
Interviu realizat de Tatar Diana